English translation - below.
Na przełomie grudnia i stycznia pochylałam się nie tylko nad swoimi pracami, nie tylko nad własną kartką i własnymi farbkami. W trakcie ferii zimowych miałam okazję pracować z kilkoma grupkami
przesympatycznych bardzo młodych twórców, co oznaczało sporo
pracy, ale i dużo energii i inspiracji, którą od nich otrzymałam.
Podczas kilku warsztatów wspólnie poznawaliśmy nowe oblicza tworzenia,
ucząc się od siebie - w końcu prowadzący nie tylko przekazuje wiedzę,
ale i uczy się czegoś nowego od innych. Czas na małą retrospekcję.
1. Dzień Otwarty Fundacji Salony - Warsztat ilustratorski dla najmłodszych, 9. grudnia
Na mój warsztat przybyły w większości maluchy młodsze niż planowana grupa wiekowa, ale wszystkie dzielnie słuchały, pracowały i stworzyły piękne ilustracje. Najpierw powiedzieliśmy sobie wspólnie, co to właściwie jest ilustracja. Potem każde z dzieci otrzymało do zilustrowania jedno proste zdanie - fragment krótkiej opowiastki, stworzonej na potrzeby warsztatu. Na koniec wspólnie obejrzeliśmy prace i ułożyliśmy je w jedną historię.
2. Ferie zimowe w Fundacji Salony - warsztaty dla młodzieży "Stacja: ilustracja", 21.-22. stycznia:
Dzień I - ilustracja książkowa
Poprzedzony krótką prezentacją dotyczącą ilustracji warsztat, w czasie którego - podobnie jak w przypadku dnia otwartego fundacji - każdy z uczestników miał za zadanie zilustrować fragment krótkiej opowieści. Tu zdania były bardziej złożone, wymagały bardziej abstrakcyjnego myślenia, a dodatkowo - były wypisane bezpośrednio na kartce, przez co każdy młody artysta musiał zadbać o to, by obraz współgrał z tekstem nie tylko treściowo, ale i wizualnie. Na deser, po wspólnym omówieniu prac, była mała nagroda - pokaz kilku krótkometrażowych animacji.
Dzień II - ilustracja prasowa
Każdy uczestnik dostał ten sam tekst prasowy (przygotowany na potrzeby warsztatu), na wydruku imitującym stronę gazety - z pustym miejscem przeznaczonym na ilustrację. W drugim dniu warsztatów operować można było wyłącznie czernią i bielą - w ruch poszły więc cienkopisy i tusz. Młodzież przekonała się, jak różnie mogą być sposoby pokazania formy i głębi, światła i cienia bez użycia koloru. Okazało się też, że jedną prostą historię można pokazać na wiele - równie trafnych - sposobów. Warsztat, jak w pierwszym dniu, poprzedziła prezentacja, a zakończył pokaz filmów krótkometrażowych.
3. Ekoferie w Bibliotece Norwida (Oddział Pana Kleksa) - warsztaty z projektowania biżuterii upcyklingowej - 24.-25. stycznia
Co to jest upcykling? Czym różni się od recyklingu? Jak i z czego zrobić swoją ekologiczną biżuterię? Na te i inne pytania poznały odpowiedź dzieci uczestniczące w dwudniowych warsztatach w Oddziale Pana Kleksa. W czasie zajęć przeplatanych filmami, prezentacjami zdjęć pełnych inspiracji i pogadankami na temat upcyklingu i tworzenia biżuterii, dzieci stworzyły swoje komplety ozdób oraz opakowania na biżuterię. Większa i bardziej zróżnicowana grupa wiekowa, trochę rozgardiaszu, mnóstwo energii i pełne ręce roboty. ;)
Zdjęcia: Magda Chołuj, Oddział Pana Kleksa i ja
Jeszcze raz dziękuję wszystkim uczestnikom warsztatów, m.in. gościom z Miejsko - Gminnego Ośrodka Kultury w Czerwieńsku za zapał i przybycie z innej miejscowości specjalnie po to by stworzyć piękne prace. Za pomoc organizacyjną - Oddziałowi Pana Kleksa oraz Marcie Genderze i wolontariuszkom z Fundacji Salony. I wreszcie - wszystkim tym, którzy udostępnili swoje drobiazgi i umożliwili dzieciom stworzenie wyjątkowej upcyklingowej biżuterii.
EN
At the end of December and in January I was leaning not only over my own works, cards and paints. During the winter break I had the opportunity to work with several groups of very nice and very young artists, which meant not only a lot of work, but a lot of energy and inspiration that I received from them. During a series of workshops we were descovering new ways of creating, learning from each other - well, teacher not only teaches but also learnes something new from others. It's time for a little retrospective.
1. Open Day of Salony Foundation - Workshop illustrator for children, 9. December
For my workshop came kids younger than I've expected, but anyway, they all bravely listened, worked and created beautiful illustrations. First, we said together, what exactly is an illustration. Then each of the children received to illustrate one simple sentence - a piece of short story, created for the workshop. At the end of the work we watched together finished illustrations and arranged the one whole story with them.
1. Open Day of Salony Foundation - Workshop illustrator for children, 9. December
For my workshop came kids younger than I've expected, but anyway, they all bravely listened, worked and created beautiful illustrations. First, we said together, what exactly is an illustration. Then each of the children received to illustrate one simple sentence - a piece of short story, created for the workshop. At the end of the work we watched together finished illustrations and arranged the one whole story with them.
2. Winter Holidays in the Salony Foundation - workshops for youth "Station: illustration", 21.-23. January:
Day I - book illustration
Workshop preceded by a short presentation about illustrations. Each participant was asked to illustrate a short fragment of one story. Like during Open Day but here sentences were more complex, they required more abstract thinking, and in addition - were written directly on the sheet, so that every young artist had to make sure that the image harmonizes with the text, not only in content, but also visually. For dessert, after a joint discussion about finished works, there was a small reward - a show of few short animations.
Day I - book illustration
Workshop preceded by a short presentation about illustrations. Each participant was asked to illustrate a short fragment of one story. Like during Open Day but here sentences were more complex, they required more abstract thinking, and in addition - were written directly on the sheet, so that every young artist had to make sure that the image harmonizes with the text, not only in content, but also visually. For dessert, after a joint discussion about finished works, there was a small reward - a show of few short animations.
Day II - Press illustration
Each participant got the same "press text" (prepared for the workshop),on imitation of newspaper page - a blank space on it was reserved for the illustration. In the second day of the workshop kids could work only in black and white - with fineliners and ink. Youth convinced how many ways they have to show the form and depth, light and shade without color. We also found that a simple story can be shown in many relevant ways. Workshop, as on the first day, was preceded by a presentation and ended with demonstration of some short films.
Each participant got the same "press text" (prepared for the workshop),on imitation of newspaper page - a blank space on it was reserved for the illustration. In the second day of the workshop kids could work only in black and white - with fineliners and ink. Youth convinced how many ways they have to show the form and depth, light and shade without color. We also found that a simple story can be shown in many relevant ways. Workshop, as on the first day, was preceded by a presentation and ended with demonstration of some short films.
3. Eco Vacations in the Norwid Library (Mr. Klex Department) - upcycled jewelry design workshop, 24.-25. January
What is upcykling? How does it differ from recycling? How we can make green jewelry and what materials we can use for it? Answers for those and other questions were looking participants of two-day workshop at the library. During the workshops supplemented by movies, presentations, images full of inspiration and talks about upcykling and jewelry making, children created their sets of jewelry and packaging. Larger and more diverse age group, a little mess, a lot of energy and a lot of work. ;)
What is upcykling? How does it differ from recycling? How we can make green jewelry and what materials we can use for it? Answers for those and other questions were looking participants of two-day workshop at the library. During the workshops supplemented by movies, presentations, images full of inspiration and talks about upcykling and jewelry making, children created their sets of jewelry and packaging. Larger and more diverse age group, a little mess, a lot of energy and a lot of work. ;)
Thanks again to all participants of the workshop, including guests from Municipal Cultural Centre in Czerwiensk, for the enthusiasm and for the arrival from different town just to create those beautiful works. For the organizational support - to whole Mr. Klex Department and to Marta Gendera from Salony Foundation and to volunteers. And finally - to all those who share their trinkets and enabled children to create a unique upcycled jewelry.
Photos: Magda Chołuj, Mr. Klex Department and me
Świetne! Mega inicjatywa.
OdpowiedzUsuń